Alkoholfritt stora vinnaren på Systembolaget

Vi köper mindre sprit och alkoläsk, mer öl och vin på Systembolaget. Men den stora ökningen står alkoholfritt för.

‒ Det gör mig stolt och glad, Det är också ett kvitto på att våra satsningar inom dessa områden är efterfrågade. säger Magdalena Gerger, vd på Systembolaget.

Systembolaget 03Systembolagets försäljning ökade med en procent i ren alkohol 2013 jämför med året innan. Det är framför allt på vinsidan, öl och i synnerhet alkoholfritt som vi ser ökningen. Sprit och cider och blanddrycker går däremot ner. På spritsidan är tappet hel 2,1 procent och för cidern ihop med alkoläsken ligger det på hela 3,3 procents tapp.

Vi köper däremot mer vin och öl, här är ökningen på 1,7 procent, lika stor även för starkölen. Men när det kommer till alkoholfritt, har försäljningen skjutit i höjden med hela 9,6 procent.

‒ Vi ser ett ökat engagemang från våra kunder, både vad gäller den egna hälsan men också vad gäller villkoren för de som producerar vin. Det gör mig stolt och glad, Det är också ett kvitto på att våra satsningar inom dessa områden är efterfrågade, säger Magdalena Gerger VD för Systembolaget.

Även efterfrågan av etiskt märkta viner ökade markant.: Totalt var nästan 10 procent av försäljningen från länder som Argentina, Chile och Sydafrika etiskt märkta viner. Det är en ökning med nästan 5 procentenheter. I dagsläget erbjuder Systembolaget cirka 30 viner med etisk märkning i fasta sortimentet. Under året kommer vi att lansera ytterligare ett 15-tal.

Fotnot. Systembolaget sålde förra året 198 miljoner liter vin, 231 miljoner liter öl, 19 miljoner liter sprit, 17 miljoner liter cider och blanddrycker och 2,5 miljoner liter alkoholfritt.

För mer info, gå in på:
http://systembolaget.se/Press/Pressmeddelanden/2014/PM-2014/Pressmeddelande

Inlägget uppdaterades senast kl. 09:35 den 20 mars 2014.