Stort publikintresse för Alsaces viner

Alsace är lite av en klassiker på den svenska marknaden. Det märktes inte minst när området bjöd in till den årliga Alsacedagen på Operaterrassen i Stockholm. Publikintresset var mycket stort.

20140127_112404Över 350 personer besökte de närmare 40 producenterna från Alsace under måndagen den 27 januari då Alsacedagen gick av stapeln. Flera spännande viner kunde avsmakas, inte minst det vita vinet. Men också en del rött och – naturligtvis – crémant, det mousserande vinet från distriktet.

‒ Vi konkurrerar inte med Champagne, vi har inte de möjligheterna, den statusen. Däermot ser vi vinerna som riktigt bra alternativ.

Det säger Thierry Fritsch, önolog och kommunikationsansvarig på CIVA, Alsace branschorganisation. Han höll en provning med temat Crémant d’Alsace och ville med flera intressanta viner visa på den mångfald som finns i området.

‒ Anledningen till det stora intresset för det mousserande vinet i området är främst två: dels den påtagliga kvalitetshöjningen, dels den höga prisvärdhet vinet har. Men också mångfalden som blivit mer känt på sistone.

Sex mycket olika viner provades och befästa hans tes. Bland annat ett årgångsbubbel från Jospeh Cattin, som väckte viss kontrovers där några bland provarna tyckte sig se en lite för åldrad variant samtidigt som det var en av monsieur Fritschs favoriter.

Fotnot. Alsace är ett 110 kilometer långt vinområde som ligger utmed floden Rhin i skydd av bergskedjan Vogeserna. Klimatet är påtagligt inlandsorienterat men med relativt liten nederbörd. Den totala odlingsarealen är på omkring 15 000 hektar. På Systembolaget finns i skrivande stund närmare 280 olika viner, det stora flertalet vitt vin.

För mer info, gå in på: http://sopexa.se/vinregioner/alsace

Etiketter:, ,

Inlägget uppdaterades senast kl. 09:29 den 20 mars 2014.