Rosé made in USA

Svagt rodnade viner på Zinfandel, kan det vara något? Nja, meningarna går isär. Men klart är att roséviner från USA går hem även i Gamla världen.

Blush Zinfandel, mångårigt huvudtema när man ska göra rosévin i Kalifornien, har ibland kritiserats för sin saftliknande framtoning. Och det är klart, Made in USA betyder ibland överdrifter, överextraktion och en hel del sötma…

Men bakom dessa rosa viner finns en hel del kvalitetsviner tillverkade på allsköns druvor där Zinfandel också ingår. Annars råder mångfald och roséviner här liksom i många andra vinproducerande länder hittar nya uttryck. Pinot Noir har väckt uppmärksamhet och är idag en flitigt använd druva, liksom Grenache och Cabernet Sauvignon. Samtidigt finns de som gärna blandar i lite gröna druvor i vinet…

Att meningarna går isär om vinet är därför inte så konstigt.

‒ Jag tycker att mycket av rosévinet smakar sylt. Men det behöver inte vara fel för det, det beror ju alldeles på vilket tillfälle man ska ha vinet till. Att det sedan finns flera flaskor med konstiga etiketter med seriefigurer på är lite en annan sak.

Det menar Anna Wallner, Sveriges ledande cavaexpert som precis avverkat ett flertal roséviner på Världens Viners stora rosévinsprovning.

Visst har många viner från Nya världen, med USA som ett slags tidig fanbärare, koncentrerat sig på fruktiga viner. Men frågan är hur mycket frukt vi orkar med.

‒ Ja, det första jag tänker på när jag tänker rosévin och USA är fruktighet och bärighet. Men det behöver inte betyda att det inte är gott. Men med denna extremfruktighet blir det en svårighet att kombinera vinerna till mat. Det blir lite som att smeta björnbärsmarmelad över varje rätt, fortsätter hon.

Vi ser samtidigt en tendens, i USA liksom i övriga världen, att många producenter idag jobbar mot mer matorienterade viner. Bättre komplex karaktär, nedtonad, mer elegant fruktighet är det som gäller.

‒ Idag tycker jag ändå att det går att hitta kul viner som går inte minst till asiatisk mat, skjuter Elisabeth Paulson in, också hon delaktig i rosévinsprovningen.

USA i allmänhet och Kalifornien i synnerhet har med andra ord ett rykte att tvätta bort, eller snarare, uppdatera i form av att exponera sin mångfald. Men visst är det svårt att inte älska (nåja) en Blush Zinfandel. Och som nationalklenod har den haft sin betydelse, alltsedan i början på 1970-talet då den kaliforniska vinproducenten Bob Trinchero på Sutter Home lanserade en ljust röd Zinfandel under etiketten White Zinfandel.

Lyn OGW Product Shoot 10.21.2012

Det dröjde inte länge innan vinet blev en riktig hit och en ung Jancis Robinson, den brittiska vinskribenten, kallade idén för helt enkelt lysande ur ett marknadsföringsperspektiv. Nu var Bob Trinchero inte först ut, men hans sätt att marknadsföra vinet blev bara det en bit amerikansk vinhistoria. År 1980 såldes det sammanlagt 300 000 flaskor white zinfandel av de kaliforniska producenterna, imponerande bara det, men bara sex år senare var försäljningen uppe i astronomiska 18 miljoner diton. Idag menar många att detta var också räddningen för en stor del av planteringen av de äldre vingårdarna med Zinfandel-rankan.

Blush, alltså rodnad, är en annan term som lanserades i Kalifornien. Nu är det inte Zinfandel som är upphovet, utan snarare Cabernet Sauvignon. Också detta på 1970-talet, då den amerikanska vinskribenten Jerry Mead hamnade hos Mill Creek Vineyards. Här hade nämligen producerats en blek röding på just Cabernet Sauvignon som de ville kalla för White Cabernet. Icke då, tyckte Mr Mead, som istället föreslog Blush Cabernet. Så fick det bli, och resten är vinhistoria.

Oavsett vad det rosa vinet nu kallas, är det idag ett helt annat vin. För det mesta. Borta är många av de sockersöta historierna och nu lyfter den kvalitetsorienterade vinnäringen fram de torra, eleganta, friskt fruktiga vinerna med påtaglig matorienterad attityd. Kalifornien har dessutom fått konkurrens, enorm konkurrens när det kommer till rosa viner, inte minst från både Oregon, Pinot Noir-land på den amerikanska västkusten, och Washington. En win win alltså, men som stöter på svårigheter.

På hemmaplan, om vi räknar hela USA som hemmamarknad för Oregons sköna roséer, blir det inte sällan en kulturkrock. Vinerna från staten norr om Kalifornien är nämligen överraskande torra, något som får många rosévinskonsumenter att ta ett steg bakåt. Men, detta är en tidsfråga, på samma sätt som vad som nu sker i Gamla världen. Vi vill ju ha torrare, friskt fruktigare, elegantare viner, matorienterade diton utan att priset ska skena iväg.

Utvecklingen ser med andra ut i Kalifornien och annorstädes i väst som den gör på många andra håll, framför allt i Nya världen. Men det stannar inte där, herregud, vi är ju i USA, möjligheternas land men också kontrasternas land.

En av de senaste trenderna är nämligen rosévin gjort på blå Muscat, oavsett om det är druvsorten Black Muscat, Orange eller Gordo Muscat.

Vinvärlden Made in USA är sannerligen full av överraskningar.

Foto: California Wine Institute

Inlägget uppdaterades senast kl. 09:15 den 8 maj 2014.