Gratis är gott, men …

… eftersmaken grinar illa.

Det är ett ganska märkligt fenomen att vi är mindre och mindre benägna att överhuvudtaget betala för kvalitet. Eller åtminstone betala så lite som möjligt. För allt. Kolla bara in Systembolagets sortiment på etiska viner, viner med Fair trade-stämpel och dito ekologiska viner. Många av dessa ligger inom det lägsta prisspannet på det statliga monopolet. Att hitta ett chilenskt vin med dylik stämpel för 59 kronor på Bolaget är närmast bisarrt. Tänk transport, certifiering, produktion, alkoholskatt och dra bort denna kostnad. Vad finns då kvar för vinbonden? Några ynka cent…

Borde det inte vara tvärtom, borde vi inte kunna tänka oss att slänga till en extra tia för att köpa etiskt? Det kanske allvarligaste problemet här blir ju att dessa viner, de etisk-certifierade, placeras i en kategori som är långt ifrån synonym med kvalitetsorientering.

I tidningsbranschen upplever jag lite samma sak. Det är gratistidningar hit och dit, kundtidningar med luxuöst utseende (nejdå, jag är inte bitter) men ytligt innehåll. Att ha ambitionen en-tidning- ska-du-kunna-läsa-ut-på-dass är ju knappast vare sig spännande eller utvecklande, utan här handlar det bara om publicistiska tillkortakommanden.

20140916_102257_resized

Nej, ett bra vin, etiskt eller ej, ska få kosta pengar. Det är några som lägger ner en hel del hjärta bakom produktionen, och det ska främjas. Ett dåligt vin behöver man inte köpa. Och det är samma sak med tidningar. Vi på Världens Viner kämpar på med att ge ut temanummer efter temanummer. Alla är inte publika, tvärtom, men vi vill dela med oss av våra upplevelser, oavsett om det handlar om en lokal tryffelkrog i kroatiska Istrien, ett vinslott i Bordeaux eller en stjärnkrog i San Sebastián eller Auckland.

I allt detta är den en sak vi aldrig släpper: ambitionen att ge en fördjupad bild av ett vinland eller ett vinområde. Och detta är riktig journalistik, som inte är gratis och som heller aldrig kan vara det.

Och förresten, dyrt är det väl knappast för ett lösnummer av Världens Viner, 79 kronor i handeln för läsning som håller bra mycket längre än ett besök på herr- eller damrummet, en tidning som man kan gå tillbaka till flera gånger, som många läsare tar med sig på sina resor och använder som guide.

Frågan är: Vad väljer du?

Inlägget uppdaterades senast kl. 14:19 den 16 september 2014.