Mumms för Formel 1-fans

Mumm torde höra till världens mest sedda champagnemärken. Firmans karaktäristiska etikett från 1876 med hederslegionens röda band känns lätt igen. Är man dessutom det minsta intresserad av Formel 1, bilsportens röda band, har man garanterat sett segraren spruta flaskans innehåll från prispallen.

Det råder delade meningar i producentleden huruvida det är bra eller dålig reklam att se motorsportens frontfigurer duscha varandra med en dubbelmagnum av ens varumärke.

När Formel 1-cirkusen drog igång 1950 gick Frankrikes Grand Prix på banan i Gueux utanför Reims, och det föll sig naturligt att förära segraren en flaska champagne. Det hela gick förhållandevis civiliserat till fram till 1966, då Jo Siffert vann 24-timmarsloppet i Le Mans. Även där fick segraren en flaska bubbel, men den hade blivit varm i solen, korken stack av sig själv, och alla kring prispallen fick sig en rejäl dusch. Att de adrenalinhöga förarna tyckte det var roligt kan man kanske förstå, och året därpå upprepade segraren Dan Gurney bravaden genom att helt enkelt skaka flaskan allt han kunde.

Vinotek_i_kÑllaren (768x1024)

Självklart spred sig förfarandet till F1, och duschandet blev obligatoriskt. Hos Moët & Chandon som länge stod för buteljerna, segrade till slut den fraktion som ville se ett värdigare förfarande, och år 2000 lämnade man över till Mumm som glatt låtit förarna spruta vidare.

Det finns dock all anledning att använda Mumms produkter även för invärtes bruk. Sedan den talangfulle unge chefsvinmakaren Didier Mariotti trädde till 2006 har man fått allt bättre ordning på såväl de egna vingårdarna som druvleveranserna, och den krämiga standardcuvéen Cordon Rouge blir allt skarpare i kanterna.

Huset i Reims grundades som så många andra av tyska entreprenörer, i detta fall de tre bröderna Gottlieb, Jacobus och Philipp Mumm år 1827. Familjen var då etablerade vinhandlare i Köln, men man ville även försöka sig på att producera champagne. Firman blev snart en av de mest pådrivande inom den tekniska utvecklingen, och i källarna i Reims finns en imponerande rad viktiga uppfinningar utställda, från den första korkmaskinen 1860 till dagens användande av GPS vid omplanteringar.

En viktig aktör var René Lalou som kom till firman 1920 och blev dess ordförande 1939, en post han behöll ända till sin död 1973. Renés passion var vingårdarna, och under sitt dryga halvsekel i firman såg han till att renovera och strukturera om de dubbelt krigsdrabbade vingårdarna till toppnivå. Mumms supereleganta prestigevin är följdriktigt döpt till Cuvée René Lalou.

Verzenay_VÑderkvarn (1024x681)

Ett annat vin som får finsmakarna att slicka sig om munnen är den finstämda Mumm de Cramant, en blanc de blancs med lägre tryck, som en crémant. Den delades först ut som present till stamkunder men blev så omtalad att den 1892 infördes i portföljen.

Under 1900-talets andra hälft ägdes huset i 30 år av kanadensiska Seagram. 1999 köptes det av en investerargrupp som sedan sålde det vidare till Allied Domecq, som i sin tur köptes upp av nuvarande ägaren Pernod Ricard 2005. Mumms vingårdsinnehav är 218 hektar av hög kvalitet, men man måste ändå köpa druvor till 75 procent av behovet.

Med årsproduktionen en bit över åtta miljoner buteljer hör Mumm till områdets allra största aktörer.

Inlägget uppdaterades senast kl. 11:32 den 2 februari 2015.