Ny generation prosecco

Trenden har svängt till proseccons favör. Inte bara i Sverige utan även stora marknader som USA och Kina har upptäckt det norditalienska, lätta bubbelvinet. Det vet man på Astoria, en av Italiens ledande bubbelproducenter.

Två generationer Polegato var på snabbvisit i Stockholm. En lunch på Bobergs, under stjärnkrögaren Frantzén regi, visar också med all önskvärd tydlighet varför proseccon gör succé även på svenska marknaden.

– Sverige är en viktig marknad för oss. Vi firar också femton år här i Sverige då vår prosecco La Robinia lanserades på Systembolaget år 2000, berättar Giorgia Polegato på Proseccofirman Astoria.

Hon är nybakad vinmakare och ska så småningom ta över ansvaret för firman som idag hålls av hennes pappa Giorgio.

DSC_0086

– Längre fram kommer jag fokusera på exportmarknaden, fortsätter hon.

Idag representeras huset av Vinunic i Sverige och på Systembolaget finns tre bubbelviner: nämnda La Robinia, en årgångsvariant av La Robinia och husets roséprosecco som ligger på beställningssortimentet.

Vinerna har alla tre en fin fruktighet och är lättdruckna med tydlig ursprungskaraktär. Samtidigt är prisvärdet mycket högt.

– Ja, det är vår styrka, menar Giorgia Polegato.

Men det är inte bara den svenska marknaden som är viktig för vinfirman. Även USA och Kina står högt upp på agendan.

– Visst, men där dricker de framför allt sötare bubbel, gärna på Muscat-druvan, skjuter vd Giorgio Polegato in.

Viner på Systembolaget:

Prosecco la Robínía (nr 7486, 87 kr)

Prosecco La Robinia Valdobbiadene (nr 2102, 109 kr)

Prosecco La Robinia Rosé (nr 72816, 89 kr)

Foto: Åke Jacobsson

 

Inlägget uppdaterades senast kl. 08:32 den 28 maj 2015.