Äkta vara

Inom etablerad media finns det tyvärr alltför många galenskaper. Som renommé-snyltning. För bara något år sedan var det några glada vinentusiaster som registrerade världensviner.se (med ”ä”) och skulle tjäna pengar på det. Vi tog kontakt med dem och först menade de att det var en tillfällighet att de valt det namnet, de visste inte ens att vi fanns. Sedan kröp sanningen fram, de kände mycket väl till vår existens och tänkte att de kunde etablera sig en smula snabbare genom att använda ett redan välkänt namn.

Det finns också några whiskylovers som lägger ut importörssponsrade ”tips” och skriver om sitt samarbete med vår systertidning Allt om Whisky. Helt tagit ur luften, förstås. Vi på Tasty News har aldrig haft ett samarbete och ämnar heller ej ha det.

Sist i raden är en vinprovare som startat en firma som heter något mycket snarlikt Världens Viner. Hans idé är att hålla vinprovningar. Det är väl jättebra, men det tappar ju lite i seriositet när man plankar ett redan etablerat namn… Dessutom, känns det inte lite som att kreativiteten sviktar?

Det här är tyvärr bara en del av de många utmaningar vi ställs inför. Men sammantaget kan man uttrycka det så här: Låt oss hoppas på en större integritet i branschen.

På återseende!

 

Inlägget uppdaterades senast kl. 09:06 den 23 oktober 2015.