Världens Viner startar kurs i dryckesjournalistik

Nu startar Världens Viner tillsammans med systertidningen Allt om Whisky kurs i dryckesjournalistik.

– Målet är att lära sig hantera det journalistiska språket, säger Johan Franco Cereceda.

Nu startar Världens Viner tillsammans med systertidningen Allt om Whisky en kurs i dryckesjournalistik. Det är en vidareutveckling av den tidigare kursen i vinjournalsitik.

– Efter förra kursens succé stod det snabbt klart att fler än vinintresserade ville gå kursen. Därför utökar vi nu den till en mer allmänorinterad kurs i dryckesjournalistik, förklarar Johan Franco Cereceda, Världens Viners chefredaktör tillika kursledare och initiativtagare.

Kursen är dessutom ett samarbete med teamet bakom den framgångsrika Stockholm Beer & Whisky Festival som nyligen avslutades.

20151005_131943_resized20151005_131943_resized20151005_131943_resized

Kursen är tänkt att ge en inblick i dryckesjournalistikens formaliteter samt vara inspirerande.

– Målet är att du som vin-, öl- och spritintresserad ska lära dig hur man skriver för press, med betoning på tidskrifter, fortsätter Johan Franco Cereceda.

Kursen kan också vara till nytta för de som jobbar med på annat vis med dryck, exempelvis som importör. Ett moment under utbildningen är vad som är viktigt att tänka på när man skriver ett pressmeddelande.

Lite ur innehållet:

Att förstå det journalistiska språket

Genomgång av olika genrer: notiser, nyhetsartiklar och reportage

Genomgång av olika texter i magasin

Praktiska övningar

Fördjupning reportageskrivande

– Jag ser att det finns ett stort behov och intresse för att lära sig hur man hanterar det journalistiska språket. Och ännu så länge finns det platser kvar, så det är bara att anmäla sig.

För mer info, gå in på http://www.stockholmbeer.se/index.php/info/kurs_i_oel_vin_och_spritjournalistik

eller maila Johan Franco Cereceda på johan@tastynews.se.

 

Inlägget uppdaterades senast kl. 14:10 den 5 oktober 2015.