Brytningstid för vinjournalistiken

Hur ska vi ha det? Med vin-journalistiken alltså? För så här kan vi i alla fall inte ha det!

Jag har tagit upp det förr och med risk för att verka tjatig, tar jag upp det igen. För jag kan rimligen inte vara den enda som är bekymrad över utvecklingen. Vilken då? undrar konsumenten som läser härliga tips, rekommendationer, måsten på bloggar, på nätet, pdf:er och tryckta tidningar.

Jo, det är just det. Nu går det mesta nämligen mot sponsrat, tipsen är inget annat än dolda annonser där redaktionen avsäger sig all integritet och vinleverantörerna betalar sig in för att få redaktionellt utrymme. Jag vet uppriktigt sagt inte hur vanligt förekommande det är, bara att det är mycket vanligt förekommande. Jag får själv frågan emellanåt då mindre nogräknade importörer ringer och frågor om vi är intresserade av ett ”samarbete”.

Nej, det är vi inte! Vi på Världens Viner tycker att vinbranschen är värd mer än så, är värd en oberoende granskning, i stor och i smått, där vi på redaktionen bestämmer vad som ska placeras i tidningen, där vi gör våra tester, blint och helt utan krav från branschen, och där vi kommer med våra tips som är inget annat än uppriktiga.

Som konsument och läsare skulle jag bli mer än upprörd om jag förstår att den ena efter den andra rekommendationen egentligen inget annat är än en bekostad dito. Då har ju hela idén sats ur spel, och det är precis det som sker just nu.

Nu är det upp till alla oss som älskar vin att säga stopp, leverantör som journalist, konsument som läsare.

 

Inlägget uppdaterades senast kl. 09:19 den 15 december 2015.