Appassimento-generationen Systembolagets fel

Någon mer än jag som tröttnat på att bli serverad kall glögg i glaset? Jag trodde väl det. Men varför blir det bara värre och värre?

Jag var kritisk redan för länge sedan. Det började med att Systembolaget tog bort begreppet halvsött på sina butikshyllor. Plötsligt befann sig alla halvsöta viner, alltså viner upp till 45 gram socker per liter, bland halvtorra viner. Och mig veterligen är det en rätt monumental skillnad på att servera ett vin, låt oss säga på Riesling, på 5 gram socker mot 45 gam socker. Men inte enligt den statliga modellen.

Men det skulle bli värre, visar det sig. Vurmen för det söta vinet från monopolets sida tycks inte ha några gränser. Att man tagit in så mycket rött vin som dels håller rätt kass kvalitet, dels smakar som kall glögg, är en gåta. Visst kan man alltid skylla på konsumenten. Men varför halverar man då inte priserna? Jag tror ingen konsument i världen skulle ogilla det.

Vi vet också att det finns på tok för många amarone-viner i just detta nu. På tok för många dåliga, ska jag säga. För att inte tala om den senaste folkrörelsen signerad Systembolaget: Appassimmento. Hit. Appassimento. Dit.

Azucar-500x334

Men när ska det ta slut med detta sockerstinna rödtjut? Eller motsvarande. Där många varumärken dessutom är rena bluffar. Visst, torkade druvor i alla ära, men det tycks bara vara att köra på. Och vågar man inte skriva ut begreppet, kan man alltid hitta snarlika ord som får konsumenterna i fredagkön att köpa det de tror borgar för kvalitet.

Från monopolets sida har man sedan en tid satt ut sockermängden per liter på sin hemsida. I övrigt så är kategoriseringen långt ifrån acceptabel.

Men den stora gåtan är: Varför så mycket sött rött vin på den svenska marknaden? För att blidka appassimento-generationen? För att hålla sig väl med konsumenten? För att få höga ratings i alla nöjd kund-undersökningar?

Jag vet inte. Ingen aning. Vet bara att Sverige är en sällsam marknad som dikteras av dessa villkor.

Ett exempel: Pratade med en spansk vinproducent för någon dag sedan. Som bland annat gör ett friskt, fräscht vitt vin på 3,8 gram socker (torrt!) och med liten fin spritsig ton. Vino de aguja, kallas detta i Spanien. Somrigt, lite lagom frivolt. Men när han presenterade detta för Systembolaget sa inköparen nej. Men senare ja, men bara under förutsättning att producenten höjer sockernivån till 18 gram socker per liter.

Är det ett sådant detaljhandelsmonopol vi vill ha?

Inte jag i alla fall.

Eller så kanske det är dags att införa skatt på viner med extra hög sockerhalt…

 

Inlägget uppdaterades senast kl. 21:03 den 20 maj 2016.