Rosé i exklusiv miljö

Det ligger ganska avigt till, man kör genom en skog och vägarna blir allt mindre. Och frågan är om man är på rätt väg, tvekan sätter in och kanske är det bäst att vända… Men nej då, då plötsligt tornar det upp sig, först vingårdarna sedan dem gamla byggnaden i sten.

Vackert är det, lyxigt ser man på en gång, men så är hotellet utvalt till den exklusiva kedjan Relais & Châteaux.

– Idén är att vårt vin Grand Recolté ska sätta Provence och Château de Berne på kartan.

Det förklarar Victor Bardou, exportchef på Château de Berne när vi slår oss ner i den jättelika vinbutiken för en provning. Han berättar att vin sedan 1750 varit en självklarhet inom egendomen. Idag har egendomen nästan 300 hektar vinodlad mark.

– Men vi har precis köpt två nya vingårdar. Tanken är att vi ska skapa en vinrutt inom området.

Caveau 10

I över 2500 år har man odlat vin i Provence. Säkerligen även i trakterna, för förutsättningarna är optimala. Château de Berne ligger nämligen högt beläget, på två olika platåer med olika mikroklimat. Båda platåerna vilar på en kalkrik bädd med fossila spår. Men det som skiljer platåerna åt är att den ena har en stenig jordmån där rankorna får kämpa för att överleva medan den andra har en sandig jordmån vilket gör det aningen lättare för ankorna att växa. Poängen härvidlag: skillnaden ger viner med olika karaktär.

Regionen har annars ett typiskt kontinentalt klimat med varma somrar och kalla vintrar. Terroir är viktigt och Victor Bardou framhäver gärna det ursprungstypiska från naturen kombinerat med innovation och kunskap. Det är balansen mellan dessa faktorer som gör vinerna unika i sitt slag när det gäller smak och balans.

– Det är också viktigt att poängtera att olika roséer, alltså vin från olika växtplatser, terroir, har olika användningsområden. Och så tycker jag att vinet alltid ska drickas inom ett år. Annars förlorar det mycket i karaktär.

PÅ svenska marknaden har man sannerligen gått från klarhet till klarhet. Deras storsäljare Grand Recolté, en veritabel kioskvältare, med sin lite kantiga flaskform, sålde sommaren 2014 över 50 000 flaskor. Året efter var försäljningen uppe i 200 000 flaskor.

– I år siktar vi på 400 000 flaskor på svenska marknaden, säger en inte lite stolt Victor Bardou.

Annars verkar deras roséviner gå hem i… Alperna.

– Ja, en stor del av försäljningen sker faktiskt där. Det är tydligen trendigt att dricka rosévin i skidbacken.

 

Inlägget uppdaterades senast kl. 09:44 den 15 juni 2016.